Eli onko Lehtovaarassa asiakas aina oikeassa
Asiakastyytyväisyyden ylläpitäminen on aina ollut tärkeää ja yhä tärkeämmäksi se muuttuu kun negatiiviset kokemukset leviävät aina vain nopeammin ja laajemmalle verkottuvassa yhteiskunnassa ja huonoista kokemuksista kuulee pahimmillaan koko netin piiri entisen naapuruston sijaan. Ravintola lehtovaarassa tätä ei näemmä ole vieläkään tajuttu ja paniikkiratkaisuiden myötä käynyt kuin tarinan korpille jolla nokka juuttui tervaan kun pyrstö irtosi ja niinpäinpois.
Episodin osalta kaikkihan sai alkunsa helsinkiläisen Herkko Hietasen ravintolaillallisesta "hyvän palvelun paikassa" parin vuoden takaa ja tästä illan kirvoittamasta nettiin heitetystä artikkelista jossa rauhalliseen sävyyn kerrotaan mikä on asiakkaan asema ravintolamaailmassa. Ajan kuluessa lukuisten linkitysten myötä tuo artikkeli kuitenkin nousi ja nousi Googlen hakulistalla heti hyväksi kakkoseksi kaikkien potentiaalisten asiakkaiden nähtäville ja tästähän Ravintolan omistaja Antero Molander ei tietenkään ole tykännyt.
Vahinko vain ettei hän ole osannut nähdä todellisena ongelmana ravintolansa huonoa palvelua vaan asiakkaan joka ei ole osannut tyytyä osaansa heittäen peliin liki naurettavan 80 000 euron korvausvaateen huonosta maineesta. Ikävä kyllä ilmeisen pelottelubluffinsa myötä arvon ravintolamaakari on nähtävästi haukannut annoksen sitä itseään sillä nyttemmin asiaan on kiinnittänyt huomionsa virallisen median myötä mm. Digitoday jonka myötä yhtä laajemmalle potentiaalisten asiakkaiden joukolle selviää että ravintola Lehtovaarasta saa huonoa palvelua eikä tätä edes pidetä todellisena ongelmana ravintoloitsijan taholta.
Olisiko kenties kannattanut vastata asiakkaan kritiikkiin ajoissa ja asiallisesti. Nyt tilannetta ei sa pyyhittyä netistä de facto enää niin millään ja linkitysten määrä kriitiikkiin senkun kasvaa ja asema Googlen tuloksissa vain korostuu. Sitä saa mitä tilaa, toisinkuin ehkä ravintolan pöydässä..
2005-06-27
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment