11110 in decimal
Vuosi 2006 likimain lopussa ja kohta on opeteltava taas uusi merkintä meneillään olevalle vuodelle. Oikeastaan kumma miten nopeasti sitä 1900-luvun lapselle onkin muodostunut täysin luontevaksi aloittaa meneillään olevan vuoden kirjaaminen luvuilla 2 ja 0 entisten 1 ja 9:n sijaan vaikka vuodessa 2000 ja 3. vuosituhannessa olikin joskus olevinaan jotain niin eriskummallista. 6 vuotta on tehnyt selvästi tehtävänsä
Uutta vuotta tai vuosituhatta suuremman kulttuurishokin aiheuttaakin ehkä se että uuden vuoden myötä sitä joutuu aloittamaan myös oman ikänsä kirjoittamisen uudella numerolla. Kaksikymppisyyden viimeiset päivät ja tunnit ovat vääjäämättä vähissä ja aivan tuossa tuokiossa sitä onkin jo 30v vanha.. nuori.. whatsoever.. Mitä tuostakin sitten pitäisi ajatella. En tiedä..
Onko tässä nyt lopulta aikuinen vai jo melkein vanha ? Nuoreksi tai nuorison kategoriaan kuuluvaksi itseään ei enää voi parhaalla tahdollakaan laskea mutta jotenkin tuo aikuisen nimikekin kuulostaa oudolta. Toisaalta sitä on kyllä päässyt siihen pisteeseen että tietää sen mitä tekee isona, omaa ammatin, työn ja työpaikan ja on ehtinyt myös muuttumaan osaksi firman vakiokalustoa sen sijaan että olisi se uusi tyyppi.
Oikeastaan organisaatioiden myllerryksessä sitä alkaa olla meidän yksikössämme toimihenkilöpuolella yksi pisimpään paikkaansa pitänyt ja se jonka ainakin pitäisi tuntea tuote ja tuotteen tekeminen kaikista syvällisimmin. Muistaa ja tuntea vaiheet & prosessit mekaniikan koneistuksesta aina elektroniikan ladontaan asti ja muuta siltä väliltä. Tuntea mitä sulautettu softa laitteessa kulloinkin tekee ja tietää mitä tunnusjälkiä diagnostiikkaan jää asiakkaan loppusovelluksesta. Päätellä tilastojen trendeistä laadun kehitystä ja kaivaa tunnuslukuja tietokannasta. Ylläpitää siinä sivussa serveriä ja kehittää testaussovelluksia ja datanloggausta. Automatisoida ja systematisoida, auditoida ja kommunikoida..
Kyllähän sitä kai aihetodisteiden ja kommenttien perusteella jotain tietotaitoa omaakin vaikka on aina helpompaa nähdä ne asiat jotka uupuvat sen sijaan että näkisi ne asiat ja ammatilliset taidot jotka ovat kertyneet mukaan hitaasti ja ajan kanssa kypsyen.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment