2006-12-18

8-tunnin työpäivä

Wikipedia: Ford Motor Company

Sarjassa historian kuriositeetteja: Suomalainen AY-siipi usein muistaa muistuttaa siitä miten työväen etuja on puolustettu ja Suomeenkin on taisteltu 8h työpäivä joka jo vuonna 1917 lakiin kirjattiin. Tämä on toki totta mutta harva tulee ajatelleeksi sitä että tuolla avarammassa maailmassa 8h työpäivä oli jo useissa tapauksissa arkipäivää ja tuohon tavoitteeseen oli siirrytty jopa yksinomaan työnantajan toimesta.

Paras esimerkki lienee liukuhihnatyönsä johdosta jopa joskus demonisoitu Ford Motor Company jonka johto toteutti v. 1914 hyvinkin radikaalin toimenpiteen. Työntekijöiden työpäivää lyhennettiin tunnilla ja palkka kaksinkertaistettiin kertarysäyksellä.

Taustana tässä toimessa oli luonnollisesti se että tuolloin Ford:n työntekijöiden vaihtuvuus oli todella suurta, työntekijöiden lojaalius alhainen ja kynnys vaihtaa osoitetta alhainen. Tämä näkyi yrityksessä suurina koulutus- ja opastuskustannuksina ja näiden menojen karsimiseksi yritys halusi motivoida työvoimaansa ja ylläpitää heidät talossa ja keinoksi valittiin palkitseminen ja yrityksen tekeminen halutuksi paikaksi työskennellä.

Olisi toki historiallista valhetta väittää että 8h työpäivä olisi vielä vuonna 1917 ollut arkipäivää ja suomalainen lainsäädäntö ei olisi ollut edistyksellistä mutta Ford:n luomaa kehitystä miettiessä tulee väkisin mieleen se että oliko kyseessä AY-liikkeen todellinen taisteluvoitto vaiko ainoastaan historiallisen kehitysmomentin aikaansaama väistämättömyys jonka varjolla SAK esimerkiksi edelleen surutta ratsastaa omana saavutuksenaan ja olisiko ollut vain ajan kysymys milloin 8h työpäivä olisi ollut arkipäivää sisäsyntyisesti aivan ilman liittojen pientä mahdollista aikaistavaa vaikutusta.

Yhden yrityksen lähtiessä tälle motivoinnin ja rekrytoinnin tielle ei naapureilla olisi todennäköisesti ollut mahdollisuuksia muuhun kuin menetelmän seuraamiseen osaavien työntekijöiden vaihtaessa naapuriin ja tehokkuuden nimissä tämä esimerkki olisi levinnyt todennäköisesti saman kulovalkean tavoin miten Ford:n luoma liukuhihnatyö valloitti maailmaa.

No comments: