2005-04-29

Imagonrakennusta

Kaikkihan varmaan muistamme Lahden kaupungin takavuosien Lahti Business city sloganin kaikessa koomisuudessaan ?

Imagonrakennus ei koskaan ole ollut helppoa ja kuntien kehittelemät mainossloganit ovat yleensä olleet niitä kaikista koomisimpia tai säälittävimpiä, katsontakannasta riippuen, mutta nähtävästi ne ainakin joskus katalysoivat kansalaisten innovatiivisuutta ja saavat aikaan uusia ja mielenkiintoisia ajatuksia.

Niinkuin esimerkiksi pohjalaisen Nurmon kunnan mainos "Keidas keskellä Pohjanmaata" joka erään yön pimeinä tunteina oli saanut uutta väriä pintaansa ja muuttanut muotoaan mainostamaan Nurmoa sanoin "Skeida keskellä Pohjanmaata". Luonnollisestikaan arvon kunnanjohtaja ei moisesta ole ollut kovin mielissään:
Vaikka sitä kuinka yrittäisi huumorilla ymmärtää, aika mautonta pilaa se oli. Toivottavasti tekijä saadaan kiinni ja päästään krassaamaan sen nenää.
Mutta kumpi oikeastaan on enemmän mautonta pilaa todellisuudessa. Mahtipontinen mainoslause, (mikä oikeastaan tekee juuri Nurmosta keitaan, mitä erityisen hienoa Nurmossa nimenomaan on että se voi omia tuollaisen nimikkeen itselleen) vaiko pieni satiirinen ja itsetutkiskeleva jäynäys aiheen kustannuksella. Eikö kunnanjohtajalla todellakaan ole hitustakaan kykyä itseironiaan vai onko maaseutupaikkakunta jossa "yhdistyy väljä kaupunkimainen asumismuoto ( itsessään jo paradoksi..) viljavan hyvinhoidetun maaseudun keskellä" kihahtanut lopullisesti hattuun. Mistähän löytyisi se rehellinen kunta joka kertoisi olevansa avoimesti kuoleva muuttotappiopitäjä keskellä ei mitään niinkuin todellisuus myös tilastojen valossa olisi elinvoimaisen kasvukunnan (no.. kasvaa se horsma sentään..) sijaan

Keidas.. my ass..

No comments: