Ajatuksia etanan lailla kiitävässä IC junassa Jkylästä Helsinkiin
Talvi se rakenteli järven jäät ja vetäisi taas jälleen VR:n sekaisin. Tilastotiedot joissa VR:n suorituskykyä kehutaan verrattuna kenties brittien tai italiaanojen aikataulussapysymiseen eivät jaksa paljoa mieltä lämmittää matkustajaa joka pers-puoli junanpenkissä jököttäen pääsee kokemaan talvimatkailun riemut kaikessa hilepydessään ja näkee sen miten VR:n aikataulutus ottaa ja sortuu korttitalon lailla yhden lenkin pettäessä.
Ensin myöhästyy juna Turusta manseen, sitten sitä odotellaan Toijalassa, sitten odottelun vuoksi jatkoyhteys Riksusta Imatralle odottelee tätä junaa Riihimäellä ja niin edelleen. Kuinkahan pitkälle tänäänkin tämä ketju vielä leviää* siksi että yksi juna yhtäällä sattui olemaan myöhässä. Todennäköisesti ainakin Pieksämäellä seistään suuntaan sun toiseen ja odotellaan näppäillen asemalla bluesin säveliä.
VR:n ongelmahan ei näissä tapauksissa ole se että juna joskus myöhästyy, tekniikka voi pettää eikä kiskoilla voida tehdä ohituksia jolloin myöhästymisiä sattuu. Ei siinä mitään. VR:n ongelma on todellisuudessa se ettei sillä ole lentoyhtiöiden tapaan mitään kunnollista mallia ongelmatilanteiden hanskaamiseen vaan ratkaisumalleja on a) junasta jääminen tai b) odotteleminen.
Turun junasta nousi Toijalassa Helsingin suuntaan tuskin bussilastillistakaan väkeä ja heistä todennäköisimmin Imatran suuntaan jatkoi pari hassua. Mistä päästää siihen että yhdellä Turun junaa stadin suuntaan palveleella bussilla ja yhdellä Imatralle suunnatulla tilataksilla olisi VR todennäköisimmin pystynyt palvelemaan Turun junan asiakkaitaan ja estämään jatkomyöhästymiset muilla reiteillään
Nyt sensijaan arviolta 500-600 matkustajaa odottelee näissä kahdessa junassa 20 min / nenä (hattuvakiolta 200 henkilötyötuntia) tuota Turun junan myöhästymää ja herra ties kuinka monet jatkoyhteydet menevät sekaisin tästä syystä sekaisin. Itsellä nyt ei ole asiasta sen suurempaa harmia kun M-junat kulkevat lähiöön vartin välein tähän aikaan illasta mutta tuolla maakunnassa asia voi todella alkaa tuottamaan ongelmia jos seuraava auto ajetaan vasta maanantaina aamusta.
Kaiken lisäksi nämä ammattitaidottomat kämmäilyt kuitataan junan henkilökunnan puolelta lähinnä pelkällä matkustajia aliarvioivalla vitsailulla "Eikös hämeessä ollakin hitaita" ( Junan konnari Toijalan tasalla) sen sijaan että esimerkiksi lentoyhtiöiden tyyliin tarjottaisiin VR:n piikkiin edes kupilliset kahvia / teetä tunnelman keventämiseksi.
Ei vaikka junan tarjoiluvaunu on kärsinyt teknisistä ongelmista jolloin pankkikortilla ei ole edes voinut suorittaa ostoksia jolloin matkustaja joka ei enää ole tavannut raahata oravannahkoja säkissään on istunut penkissään kuivin suin monien kaltaistensa tavoin.
Mutta mitäpä muuta voisikaan odottaa rautateiltä joissa valtion rautateillä ei ole olemassaolevaa kilpailua vaan asiakasta voidaan monopoliaseman turvin pitää välttämättömänä pahana ja käsitellä kuin karjaa jolla voi maksattaa VR:n omat virheet junien kulussa.
Matkustajana ja koko lystin kustantajana ei voi muuta toivoa kuin sitä että rautateille saataisiin matkustajaliikenteeseen edes jonkintasoista kilpailua parantamaan palvelua ja tuomaan lipusta maksetuille euroille edes jonkinlaista vastinetta. Ja kenties asiallista henkilökuntaa nykyisten suojatyökonnareiden tilalle. Ainakin tuo tämänpäiväinen vitsiniekka joutaisi kilometritehtaalle opettelemaan asiakaspalvelun ja asiallisen käytöksen alkeita.
*) Keravan-Järvenpään tasalla lisättäköön se että nyt odottajien joukkoon liittyi ainakin Hki-Tku pikajuna joka odottaa tätä junaa Pasilassa + todennäköisimmin koko joukko ihmisiä odottaa vastavuoroisesti kylmissään rantaradan asemilla tuota Hki-Tku pikajunaa ja eiköhän seuraava tku-tre juna jääne odottamaan sitä junaa sitten turkuun ja ole myöhässä Toijalassa.. VR:n prosessi mättää ja pahasti.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment