2004-10-15

Medialukutaitoa

Hyvänä yleistyksenä olen pitänyt sitä että silmäilemällä lävitse vähintään aamun hesarin kaikki otsikot ennen töihinlähtöä aamuteen äärellä pysyy kohtuullisen hyvin kärryillä siitä miten maa makaa mutta omat vaaransakin siinä näyttää olevan. Sopivan tarkoitushakuisella otsikolla saadaan uutinen kuulostamaan kiireisen lukijan silmissä aivan toisennäköiseltä mitä se tekstiin piiloutuva totuus sitten ehkä onkaan.

Hyvänä esimerkkinä on tämä case jossa otsikko kertoo että "suomalaisten innostus kauppojen kesäsunnuntaiden aukioloon vähentynyt" eli selkeästi annetaan sellaista kuvaa että oikeastaan hyvin harvoja kiinnostaisi käydä kaupassa sunnuntaisin ja että koko vaatimukset sunnuntai-aukiolon tarpeellisuudesta ovat kokolailla liioiteltuja.

Kuitenkin kun tekstin luki tarkemmin paljastui lukijalle että niiden suomalaisten osuus jotka kokevat kesän sunnuntai-aukiolon erittäin tai melko tärkeänä oli laskenut viimeisimmässä kyselyssä 56 prosentista 50 prosenttiin (virhemarginaalia ei ilmoitettu) eli edelleen puolet kansasta tuon perusteella pitää asiaa erittäin tai melko tärkeänä.

Herää taas kysymys mitä tuon otsikon laatija yrittää tyylikeinollaan sanoa. Keltaisen lehdistön lööpeissä tuollainen lienee vielä hyväksyttävää mutta virallisemmassa mediassa melko kyseenalaista tyylittelyä.

No comments: