Tämä Kasa:n kautta silmiin osunut Kalevan STT:n uutisen pohjalta julkaisema pikku-uutinen kertoo karua kieltään siitä missä tällähaavaa mennään mediakeskustelussa ja miksi tekijänoikeuslakikysymyksissä ollaan matkalla metsään ja syvälle.
Niin uutisten laatijat kuin uutisten siteeraajat tuntuvat suureksi osaksi olevan täysin IFPI:n ja muiden koijareiden tiedotteiden vietävinä ilman että heillä olisi edes yritystä kunnolliseen journalismiin ja asioiden taustojen selvittelemiseen. Näitä kritiikittömiä uutisia kansan syvät rivit sitten lukevat ja kuvittelevat oppivansa lehdistä sen mistä asiat johtuvat ja miksi on hyvä että lakeja säädellään niinkuin kulisseista vedellään.
Tässäkin artikkelissa toimittaja on niellyt koukkuineen päivineen IFPI:n vanhan mantran jonka mukaan musiikkimyynnin alku ja paha on nettipiratismi ja vertaisverkot ilman että muita syitä edes mietittäisiin vaikka esimerkiksi OECD on tutkimuksissaan päätynyt käytännössä liki päinvastaisiin tuloksiin mitä tulee syihin ja seurauksiin:
Arvostettu kansainvälinen talousjärjestö OECD on julkaissut tutkimuksen maailman musiikkikaupasta, ja järjestön mielestä internetin piratismi ja tiedostojako-ohjelmat eivät ole pääasiallinen syy laskevaan cd-kauppaan.
Tutkimuksen mukaan musiikkikauppaan on huomattavasti vaikuttanut fyysinen piratismi eli väärennettyjen cd-levyjen myynti, sekä cd-levyjen kopioiminen kodeissa.Eri asia on sitten se uskoako ennemmin IFPI:ä jolla on asiassa vahvasti oma lehmä ojassa ja halu helppoihin ja populistisiin selityksiin vaiko OECD:tä joka talouden ja yhteistyön järjestönä katsoo asiaa objektiivisemmin sivusta..
Kilpailua lisää myös muiden kilpailevien viihdelähteiden yleistyminen, jolloin musiikkilevyjen kuunteluun ei yksinkertaisesti jää yhtä paljon aikaa kuin ennen. Lisäksi kulutustottumukset ovat muuttuneet. Rahaa kuluu enemmän muihin asioihin, kuten esimerkiksi televiestintään tai vaatteisiin. Kun kilpailevia rahareikiä on enemmän, jää musiikkiäänitteiden ostoon vähemmän rahaa.
Ongelmahan tässä on se että siinä missä oikea tieto usein on vaikea selkoista, täynnä lukuja ja talukoita ja muotoutuu lähinnä sadan sivun tutkimusraportteihin voivat mediateollisuuden lobbarit ja muut rakkikoirat tukeutua tarkoitushakuisissa yleistyksissään lyhyisiin ja iskeviin tiedotteisiin jotka jäävät helpommin toimittajien mieleen ja sitäkautta painuvat paperille tilanteessa jossa pikauutisia pitää saada pikaisesti pikakansan luettavaksi ja perinpohjaiseen tutkimustyöhön ja taustojen selvittelyyn ei ole aikaa.
En sitten tiedä kuinka paljon tähän asiaan vaikuttaa myöskin se että nämä myyntiuutiset yleisimmin ilmestyvät kulttuurisivujen alla jolloin hyväveliverkostossa mediatalojen lahkeita kiehnäävät toimittajat todennäköisesti rapsuttavat mielummin mediateollisuuden selkää levynäytteiden ja tapahtumakutsujen toivossa kuin riskeeraavat paikkaansa auringossa asiallisella kritiikillä.
Saattaisi sävy olla toinen jos uutiset tipahtaisivat taloustoimituksen putken kautta pellolle.
No comments:
Post a Comment