2006-04-24

Kiitoksia idiooteille

HS: Palautusten väärinkäytökset ongelmana verkkokaupassa

Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Tai ainakin siltä kohtapuoliin vaikuttaa. Verkko-ostamisen etuina fyysisen helppouden ja paikkariippumattomuuden ohella on ollut mahdollisuus koestaa ostettavia tuotteita rauhassa kotosalla ja osana omia järjestelmiänsä mutta nyt alkaa vaikuttamaan siltä että kiitos kanssaidioottien alkavat nämä helppouden päivät pahimmillaan käymään vähiin ja edessä lienee sääntöjen kiristyminen.

Miten tähän sitten pitäisi kuluttajana suhtautua. Yksi mahdollinen ja sinänsä oikeutettu näkökulma olisi aiheesta suuttuminen ja kuluttajan oikeuksien voimallinen puolustaminen mutta jotenkin tuntuu ainakin itsestäni siltä että olisiko toisena vaihtoehtona sittenkin peiliin katsominen ennenkuin on liian myöhäistä.

On totta että laki antaa luvan 14 vuorokauden kokeiluaikaan ja tähän voidaan aina vedota mutta elämmekö todella maailmassa jossa kaikki mikä ei erikseen ole laissa kiellettyä on suotavaa ja sallittua ja onko maailmankuvamme jo niin surullinen että yleiselle moraalille ja kaupunkilaisjärjelle ei enää ole mitään käyttöä. Mielestäni emme elä..

En tiedä olenko jotenkin poikkeuksellinen mutta ainakin minusta on jotenkin kovin väärin jos postimyynnistä tilataan 14 vuorokauden ajaksi jokin kiva lelu "koekäyttöön" ilman edes aikomustakaan ostaa sitä oikeasti itsellensä jolloin käytännössä puhutaan kaupankäyntiä enemmän vuokraamisesta ja vuokraamisesta vieläpä siten että kaikki kulut maksatetaan kauppiaalla joka päätyy maksamaan kahteen suuntaan täysin turhia postituskuluja ja tämän jälkeen saa käsiinsä käytetyn tuotteen jota ei enää voida myydä eteenpäin.

Kuluttajan ongelmaksi tämä muodostuu tietenkin siinä vaiheessa kun päästään siihen lopputotuuteen että ei ole olemassa ilmaisia lounaita ja ennenpitkää näiden idioottien tilaushupailut siirtyvät tuotteiden hintoihin ja sitäkautta muiden maksettavaksi.

Joillain kaupankäynnin aloilla kuten vaatteiden postimyynnissä kuluttaja voinee olla vielä valmis maksamaan hieman ekstraa sovitusvaroista mutta ainakaan niin helposti tuotespeksien mukaantoimivalla alalla mitä elektroniikan eKauppa luonteeltaa on en ainakaan minä haluaisi maksaa ostoksistani senttiäkään ylimäärää varsinkaan siksi että joku toinen sillä tilaa itselleen MM-kisojen ajaksi 40" plasmatv:n ja palauttaa sen sittemmin huonona tuotteena takaisin.

Ylipäätään voidaan kysyä sitäkin missä määrin varsinkin it-puolella verkkomyynti tarvitsee enää normaalia kaupankäyntiä väljempiä tilaus- ja palautusoikeuksia vai pitäisikö tällä allalla kuluttajansuojaa harmonisoida käsittelemään eri kaupankäyntimuotoja tasa-arvoisemmin ja vahvistamaan kuluttajan oikeuksia tuotevastuupuolella sen kustannuksella ettei laitteilla enää pääse yhtälailla leikkimään kotosalla kauppiaan laskuun.

Sillä mahdollisten yhteensopivuus- ja toimivuusongelmien osalta on aivan sama onko esimerkiksi ADSL-WLAN tukiasema ostettu kivijalkakaupasta paketinkyljen tekstejä tiiraillen vai eKaupasta valmistajan datasheettien tukemana. Kummastakaan ei tule etukäteen hullua hurskaammaksi lopullisen toimivuuden suhteen ja kummassakin kaupassa saa etukäteen selville 1:1 samat asiat. Verkossa tosin on nopeampi googlata tyyppikoodin avulla muiden kokemuksia siinä missä kaupassa kuluttaja on myyntitykin lipevyyden armoilla.

Miksi näitä kaupankäyntimuotoja enää pitäisi kohdella eri tavoin kuluttajansuojassa ?

No comments: