Etenkin lukuisten bloginpitäjien silmiin on osunut tämän uutisen taustalta löytyvä Googlen uusi työkalupalkki ja siihen sisällytetty AutoLink-konsepti jonka perimmäisenä ideana on poimia tekstistä avainsanoja ja automaattisesti linkittää niitä eteenpäin hakukoneen parhaaksinäkemiin kohteisiin. Esimerkiksi paikannimen tai osoitteen kirjoittaminen saattaisi avata linkin Googlen karttapalvelun kautta karttakuvaan kyseisestä paikasta. Sinänsä nopeasti ajatellen kätevän kuuloista mutta onko tuo sittenkään mitenkään hyvä idea.
Mikki$oftahan yritti vastaavaa jo omalla Smart Tags konseptillaan mutta missä menee webbisivujen tekijänoikeuksien raja ja mikä on kirjoittajan oikeus valita millaisena hänen tekstinsä näkyy webissä ja mihin hän katsoo hyväksi tarjota hyperlinkkejä jakamaan lisää tietoa aiheesta ja ohjaamaan lukijaansa eteenpäin tiedon valtatiellä.
Esimerkiksi jos sattuisin kirjoittamaan jotain kriittistä meidän valtiokirkostamme ja kirkon teennäisistä jäsenkampanjoista niin en välttämättä haluaisi että automaattilinkitys ohjaisi lukijaa sinisilmäiselle sivustolle liitykirkkoon jos ennemmin haluaisin linkittää sivuston Eroa kirkosta. Valinnanvapauden on oltava kirjoittajalla, ei automaatilla.
Vaikka työkalupalkin käyttöönotto onkin vapaaehtoista ja käyttäjän itsenä tekemiä valintoja on myös syytä muistaa se että Googlehan on kaikessa hyvässään myös muodostumassa eräänlaiseksi webin monopolitiedonjakajaksi ja todelliseksi informaatiomaailman harmaaksi eminenssiksi joka voi hiljaa taustalla ohjailla ihmisten tiedonsaantia suuntaan ja toiseen jolloin yrityksen konsepteihin tulee myös suhtauta väliin pienellä varovaisuudella ja kriittisyydellä.
Adding an Edge Effect in Lightroom Classic
3 hours ago
No comments:
Post a Comment