2005-08-10

Kyllä kansa tietää..

Masentavaa.. erittäin masentavaa.

En tiedä pitäisikö tässä taas heittää kaivoon toivo toimivasta verkkokeskustelusta ja kansalaisten keskinäisestä vuorovaikutuksesta kun on tämän päivän ajan seuraillut niinkin moderoidulla foorumilla kuin Hesarin keskustelupalstalla käytyä sananvaihtoa tapahtuneesta helikopterionnettomuudesta. Iltasekavan foorumin järjellisyyden suhteen olen menettänyt toivon jo hyvänaikaa sitten mutta ilmeisemmin asiallisempi lukijakuntakaan ei takaa asiallista keskustelua.

Mutua, vääriä tietoja, huhupuheita ja turhanpäistä spekulaatiota ja jaskanjauhantaa vain jauhannan vuoksi näyttää taaskin löytyvän mutta paljoakaan sisältöä ei tuossa tekstinpieksennässä näytä missään oikein olevan.

On ensin "tiedetty" että Copterlinella olisi ollut muka edelleen huonon sään lentokiellot (sellaiset oli mutta koulutustilanne saatettu jo aikaa sitten ajantasalle) ja että pilotit olisivat olleet "kokemattomia" (toinen todellisuudessa rajavartioston evp-hekopilotti) ja että sää olisi ollut "huono" ja "vaarallinen". (kopterille joka on mitoitettu Pohjanmeren myrskyihin tukemaan öljynporauslauttojen henkilöliikennettä). Jotenkin turhauttavaa..

Tuokin foorumi saattaisi kyllä toimia jos nykyisestä anonyyminimimerkkeilystä siirryttäisiin rehelliseen oman nimen käyttöön jolloin jokainen joutuisi kaikinpuolin seisomaan itse sanojensa takana sensijaan että puskasta heitetään ilmaan suoranaista verbaalista paskaa. (anteeksi alatyyli mutta joskus on asia sanottava niinkuin se on)

Ja oikeastaan miksi tuosta tässä vaiheessa edes paljoa pitäisikään keskustella.. Onnettomuus on onnettomuus ja sen syyt on selvitettävä mutta näillänäkymin tuossa ei näyttäisi olevan mitään ihmeellistä tai epäilyttävää. Viranomaisetkin ovat hanskanneet tiedottamisen mallikkaasti.

Noh.. kuitenkin mitä todennäköisimmin verkon höyrypäät tietenkin keksinevät jo viimeistään alkavan yön aikana viimemmäksi uutisoiduista silminnäkijän kuulemista "pamauksista" varmaankin mitä messevämpiä salaliittoteorioita tänä terrorismin aikana unohtaen taas muutamia pieniä seikkoja.

Vähänkin räjähteiden kanssa pelailleet* tietänevät sen että "pamaus" sopii varsinaisen räjähdyksen äänen kuvaukseksi varsin huonosti kun taas materiaaleja tuntevat tietävät että esimerkiksi metallin lujuuskokeessa katkaistavan vetosauvan katkeamisesta syntyvä ääni on kuvaukseltaan hyvinkin tuonkuuloinen.

Kuulostaa ikävästi siltä että voimansiirrossa on tainnut jokin rakenne sanoa itsensä irti sillä seurauksella että roottorin noste on kadonnut sen siliän tien aiheuttaen sen että taitavinkin pilotti muuttuu matkustajaksi ja kone tulee tonttiin nopeasti. Toivottavasti rakenteen heikkous löydetään ja vastaavat rikkoumat pystytään ehkäisemään

*) Ei.. en ole itse mitään salassa viritellyt mutta parhaimmillaan valtion firmassa päästivät minut jopa 30 mm konetykin puikkoihin leikkimään..

No comments: