Ilman tuota älynväläystä tuskin kovinkaan moni edelleenkään tietäisi siitä että Lehtovaarasta saa huonoa palvelua tai korkeintaan netissä julkaistu reklamaatio olisi edelleenkin vain yksittäinen yksittäistapaus vailla sen suurempaa painoarvoa julkisuudelta piilossa. Kenties jopa jossainmäärin epäuskottava sellainen kiitos tekstin hivenen ylimielisyyteen viittaavan esitystavan.
Mutta kiitos tuon diplomaattisen itsemurhan asiasta ensinnäkin tietävät kaikki ja toisekseen tapaus on herättänyt huomattavasti keskustelua aina hesarin foorumia myöten jolloin hyvinkin monet samaisen ravintolan ex-asiakkaat ovat saaneet kipinän kirjoittaa auki omia hyvinkin samansisältöisiä ravintolakokemuksiaan jolloin alkaakin vaikuttamaan siltä ettei Lehtovaaran palvelun heikkous olekaan poikkeuksellista tai reklamoijan subjektiivista mielipidettä vaan lähinnä säännönmukaista samojen kokemusten toistuessa kirjoituksesta toiseen. Hintaa osataan ottaa mutta asiakas mielletään lähinnä välttämättömäksi pahaksi.
Esimerkiksi:
Palvelu sensijaan oli suoranaisen ala-arvoista.Tarjoilijamme kohteli seuruettamme välinpitämättömästi ja alentuvasti.Tuli ihan sellainen olo kuin häiritsisimme arvon henkilökunnan edustajaa. Ruuan saapuminen pöytään oli hidasta ja kaikkea sai pyytää kahteen kertaan.Tai vaikkapa:
Joitakin vuosia sitten osallistuimme isohkon seurueen kanssa ennalta tilatulle illalliselle, jossa juhlittiin ansioituneen taiteilijan juhlanäyttelyä. Palvelu oli Hietasen kuvaaman kaltaista paitsi että ruokaa jouduttiin odottamaan kaksi tuntia.Samaa tarinaa löytää viestistä toiseen..
Erityisen mielenkiintoiselta alkoi kuulostaa tämä Ruokakerhon tapaus jossa ravintolan suhtautuminen kritiikkiin kuulostaa yllättävän samankaltaiselta kuin tässä surullisenkuuluisassa tapauksessa:
Lehtovaaran ravintolapäällikkö vastasi sähköpostiimme ja pahoitteli oikeaoppisesti tapahtunutta. Hän kertoi myös puhuneensa tapauksesta henkilökunnan kanssa ja aloittaneensa henkilökunnan kouluttamisen. Lopuksi hän kuitenkin pyysi meitä poistamaan arvostelun sivuiltamme, koska "se katsotaan julkiseksi liiketoiminnan häirinnäksi ja on näinollen vakava asia mitä näitä lakipykäliä olen kuunnellut vuosien varrella ja asioita selvitellyt"Eli asenne on ollut sama jo aiemminkin. Uhkailua ja kiristystä jos vähänkin erehtyy kertomaan todellisuudesta illuusioiden sijaan. Positiivinen kritiikki on puljulle mieleen ja siitä retostellaan ties kuinka kauan, esimerkkeinä ravintolan webbisivujen hehkuttamat useat kunnianosoitukset joissa mm. mukana City-lehden vuodelta 1996! (kyllä, 9v vanhaa tasoa) valitsema kaupungin paras Pihvi vaikka Cityn uudemmassa arvostelussa ravintolan taso kyllä palautetaan takaisin maanpinnalle ja moititaan jäähtynyttä pihviä..
Huvittavaa tässä sopassa on se että siinä missä kritiikki osui googlessa kakkostilalle ennen kohua on se nyttemmin ykkösenä ja matkailijoiden iloksi kriittistä materiaalia hyppää silmille nyt myös sopivasti englanninkielellä. Toisinkuin ennen korvauskiristytsä, tapausta ei nyt enää hiljennetä mitenkään, ei uhkailulla, ei lahjomisella, ei sitten niin mitenkään.
Vahinko vain että hesarin foorumikirjoitusten toinen puoli kertoo karua kieltään siitä että vastaavaa palveluasennetta löytyy muualtakin aimo annoksin eikä sitä edes nähdä pahana vaan jopa asiakaskunnastakin löytyy nöyristelijöitä joiden mielestä kritiikki on enemmänkin pahasta vaan pitäisi tyytä siihen mitä saa. En sitten keitä noiden nimimerkkien takaa sitten löytyy...
No comments:
Post a Comment