2005-10-16

Kiinalaista laatua

Jotenkin en ole yllättynyt:
McLaren-tallin mahdollisuudet tallimestaruuteen menivät Juan Pablo Montoyan auton renkaan rikkouduttua viemärikanteen.
Kiina on hyvä ja halpa maa valmistaa yhtä ja toista ja järjen kanssa sinne kannattaa siirtää tuotantoa, etenkin jos myynti suuntautuu APAC:n alueelle mutta tarkkana siellä täytyy olla sen suhteen mitä tekee ja miten teettää. Ja miten tuotantoa valvoo.

Ensinnäkin kannattaa muistaa että kiinalaisille ystävillemme sanan EI käyttö on kovin vaikeaa ja on se viimeinen virhe kysyä ohjeistuksen jälkeen sitä onko kaikki nyt selvää. Tuohon tuotannon kaveri ei voi kuin nyökytellä jees jees mutta annas olla kun kysymyksen muovaa muotoon "onko vielä jotain kysyttävää". Hyvin äkkiä sitä kysyttävää löytyykin lisää...

Jos taas kyseessä on pelkkä alihankinta oman tuotantoyksikön perustamisen sijasta niin tuolloin hyväksi taktiikaksi on osoittautunut se että tuotantomiehityksen lisäksi pestaa yhden vähän skarpimman natiivin yksinomaan valvomaan sitä että kaikki sujuu ok ja nimenomaisesti etsimään virheitä ja vikoja.

Maksaa hieman lisää palkkaa mutta palkkaus maksaa itsensä takaisin hyvin nopeasti parantuneen ladun ja kurantin tavaran muodossa. Tuossakun toteutuu se että virheitä peittelevä kasvojensäilyttämiskulttuuri kääntyy päälaelleen ja vian löytämisestä tulee työntekijän hyve sensijaan että se olisi vika.

Ja ei kaikkea kannata Kiinassa tehdä. Silloinkun osaaminen ja muut kustannukset merkitsevät huomattavasti enemmän kuin työntekijästä johtuvat kustannukset on työ järkevää tehdä siellä missä on osaamista. Tiedänpä esimerkiksi tapauksia joissa monimutkaisempia komponentteja valmistetaan Tanskassa, laivataan kontissa Kiinaan kokoonpanoon ja tuotteina ympäri maailmaa myytäviksi. Ja hyvinkin kannattavasti.


No comments: