2004-09-02

Yhteistyötä ja huutelua vieraisiin pöytiin

Isossa firmassa tieto liikkuu väliin vitkaan ja tietyissä asiossa järjestelmät alkavat hiljalleen elää omaa elämäänsä ja tuskin kukaan enää täysin hallitsee kaikkea. Vaikka olenkin näissä hommissa ollut jo kolmatta vuotta tulee vastaan aina uusia ja uusia tietokantoja ja tapoja hallinnoida asiakastietoa ja tiedän hyvin itsenkin ylläpitäväni paria sellaista joista tietää vain rajallinen porukka jos ei edes lasketa mukaan henkilökohtaiseen ja tiimiviestintään tarkoitettuja sovelluksia.

Mutta miten sitten oikeasti ihmiset kommunikoivat keskenään. Asiaa on tietenkin tutkittu ja tulokset etenkin epämuodollisen kommunikaation osalta ovat olleet mielenkiintoisia. Yhdessä analyysissä on todettu että jos työntekijöiden huoneet sijaitsevat samalla käytävällä, on vapaamuotoisen kommunikaation todennäköisyys 5 kertaa suurempi kuin jutustelu muiden samassa kerroksessa työskentelevien kollegojen kanssa ja taas epämuodollinen kommunikaatio kerroksesta toiseen on jo enemmän kuin epätodennäköistä.

Samoin on havaittu että epämuodollisen tiedonkulun todennäköisyys korreloi myös vahvasti työpisteiden "maantieteellisen" etäisyyden mukaan siten että naapuripöytiin huudellaan hyvinkin todennäköisesti mutta siinä n. 100 metrin kieppeillä (siis samassa rakennuksessa, ulkoseinä talosta toiseen on vieläkin tehokkaampi este) kulkee maaginen raja jonka jälkeen on oikeastaan aikalailla sama onko välimatkaa 100 metriä vaiko 100 kilometriä.

Virheenkorjaus 2004-09-03: Se välimatka on 90 jalkaa eli n. 30 metriä, ei 100 metriä

Ja ikävästihän se on niin että itsekin saman on huomannut. Eipä meille kantautuisi huollon puolelta paljoakaan kenttätietoa laitteiden toiminnasta (ja toisinpäin..) ellei huollon konttori olisi periaatteessa samassa maisemassa vain pienen välikäytävän päässä ja kahvipöytä juuri siinä rajavyöhykkeen kieppeillä. Ja sama oikeastaan kommunikoinnissa tuotannonkehityksen ja tuotekehityksen kanssa. Yläkertaan on piiiitkä matka mutta kummasti R&D:n labran sijainti tuossa nurkilla ja yhteinen kahviautomaatti helpottaa tiedon liikkumista puolelta toiselle.

Nyt vain pitäisi löytää virtuaalityöhön samanlaisia rupattelufoorumeita kuin mitä kahvipöydät ja automaatit ovat konkreettisessa työssä.

No comments: